THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak konečně! Bez velkého humbuku, bez křiklavých titulků v novinách a šokujících odhalení v nedělní chvilce bulváru přichází znovu muž, který berličce reklamní „masírky“ dávno ukázal záda, osobnost tiše stojící vysoko nad zaprděnými móresy české pavlače populární hudby. Jarek Nohavica totiž stále nosí bolestně jímavý plášť potulného písničkáře Darmoděje, takže mu zákonitě náleží i rozličné výsady. Třeba odpustek za slabší a jakoby bezkrevnou zpověď o „Jeho smutném srdci“, kde krom tradičně oprášených „stařešin“ vyčnívala snad už jen španělskou krví rozehřátá „Silueta“.
O to netrpělivější bylo čekání na první reparát. Zvláště, když ani v mezičase ostravský trubadúr vůbec nezahálel. Vzpomeňme na hodně vydařený soundtrack (a samozřejmě i celý film!) „Rok ďábla“. Už tehdy bylo ve vzduchu jasně cítit, že společné muzicírování s rockově nebojácným ČECHOMOREM může do jeho básnické mysli přivanout hodně čerstvých podnětů. A světe (tedy alespoň Čechy, Slovensko a premiérově i Polsko, kde deska vychází s bonusem v polštině) raduj se, intuice skutečně nezklamala!
Tak především - definitivně pryč je ta protivná unylost z minula! Nahrávka dýchá nespoutanou živočišností a rozhodně to není pouze zásluhou úvodního „Krupobití“ se hřmotem elektrické kytary a hammondek. Osobně sice upřednostňuji Nohavicu v komornějším balení, ale proč ne, na rozehrání disku slušný nákop. Největší sílu však pochopitelně ukrývá krásné smutnění, nejlépe s co nejmenším nástrojovým obsazením. Taková je památce Karla Kryla věnovaná „Mařenka“ pouze s akustickým doprovodem, takový je „Babylon“ pranýřující dnešní hektický život velkoměsta, mrazivou zimní nocí prokřehlý „Masopust“ i bez debat nejsilnější položka alba „Dlouhá tenká struna“ napínaná pouze černobílým klavírem, při níž srdce přestává tlouci a duše se pod husí kůží na celém těle nad tou nádherou tetelí. Jsme-li u krásy, nutno ještě rozhodně vyzdvihnout heligonkářskou „Ostravu“, naprosto precizně a bez patosu zpracované téma povodní ve „Velké vodě“ i legrácky typu „Pochod Eskymáků“ („du, du, du a du poledu, dozadu du i dopředu du...“) nebo „Milionář“. Sázíte-li na oprášenou minulost, sázíte samozřejmě správně. Dvě starší písničky v novém dopadly tak napůl, když letitou „Na dvoře divadla“ posílila hlavně hostující trubka Radka Pobořila (ČECHOMOR), ovšem ve výsledku bych dal přednost verzi původní, zato „Ženy“ chytily v aranži akordeonu a maracasu neskutečně šmrncovní sex appeal a je z toho pecka mezi světla! Mezi poraženými tak sice zůstala Plíhalovsky přeslazená „Sestřička ze špitálu“, unylá „Převez mě, příteli“ a především naprosto zbytečná sebeobhajoba „Nic moc“, kterou Nohavica jako umělec oslovující všechny generace, kritiku nevyjímaje, naprosto nemá zapotřebí, ale to všechno jsou jen drobné mušky, masařka žádná.
V podstatě není vůbec důležité, zda se povedlo dosáhnout na nejvyšší mety známé z dob „Mikymauzolea“ či „Podivného století“, protože proplout „Babylonem“ autorovy fantazie je prostě a jednoduše nádherné. Osobně mi stačí, že se vrátil k tomu v čem je nejsilnější - tedy osobitým textům, mrazivé výpovědi a posmutnělé radosti z hudby která umí i bolet. Zůstalo jen málo básníků na světě, ještě méně v naší rodné domovině, proto si jich nutno tolik považovat. Jarek Nohavica jako hračička se slovy, jako jedna z posledních bariér proti upatlaným bezmyšlenkovitým rýmovačkám pro puberťáky s uhry na čele a soplem u nosu tuto zástavu drží dál. Já jsem navýsost spokojen a vy byste měli být také.
Hurá, tak ho máme zpátky! A netřeba se bát polovičatostí, je to opět ten pouťový vyvolávač, osudový mistr Nevermore, běsný živel i pokorný milenec se srdcem na dlani. Smutek i radost, láska i bolest, štěstí i žal. Je to zkrátka Jarek Nohavica a všechno je naprosto v pořádku...
8 / 10
Jaromír Nohavica
- zpěv, ak.kytary, Heligonka
Vít Sázavský
- basa, buben, maracas, sbor, trombón, viola, harmon
Karel Plíhal
- ak. kytary
Radek Pobořil
- trubka, akordeony, sbor
Ondřej Kabrna
- Hammond Organ
Jan Militký
- el. kytary
Pavel Plánka
- bicí
Miroslav Klus
- sbor, pískání
Jiří Neužil
- klavír
1. Krupobití
2. Mařenka
3. Ostravo
4. Babylon
5. Na dvoře divadla
6. Sestřičko ze špitálu
7. Ženy
8. Masopust
9. Pochod Eskymáků
10. Milionář
11. Nic moc
12. Dlouhá tenká struna
13. Velká voda
14. Převez mě příteli
Tak mě tu máš (2012)
V Lucerně (2009)
Ikarus (2008)
Doma (CD + DVD) (2006)
Babylon (2003)
Moje smutné srdce (2000)
Koncert (1998)
Divné století (1996)
Darmoděj a další (1995)
Tři čuníci (1994)
Mikymauzoleum (1993)
V tom roce pitomém (1990)
Osmá barva duhy (1989)
Darmoděj (1988)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Sony Music / Bonton
Stopáž: 38:18
Produkce: Jaromír Nohavica a Vít Sázavský
Studio: MSN Recording
Ostravský bard se vrací... Po hudebně dozajista komplexním, ale jinak na hony prvoplánovém a okázalé efektním počinu "Moje smutné srdce" představuje "Babylon" návrat k tomu, co dělá Nohavicu Nohavicou – tedy především silnému písničkářství. Je pravda, že v kontrastu s oprášenými klenoty (Masopust, Na dvoře divadla) ztrácejí aktuální písně tak trochu glanc, ale přesto taková Dlouhá tenká struna, ba i Krylovi dedikovaná Mařenka umí vyvvolat ten správný sladký spleen. Připočteme-li parádní heligonkový kousek Ostravo (zdá se mi to, nebo právě v těchto lidových šansonech je současný Nohavica nejlepší?), ujetý Pochod eskymáků a názorné cvičení z české versologie a duchaplnosti Milionář a odečteme opravdu hloupě uplakané Nic moc, vychází mi věru přívětivá nahrávka, která tuhle pohladí a tuhle zase zabolí. Prostě Jarek jak má být... Ne lepší než na "Mikymauzoleu" a "Divném století", ale stále po čertech dobrý!
S Jarkom Nohavicou to ide tak trochu dolu vodou... Mikymauzoleum a Divné století sa spolu s predrevolučnou tvorbou týčia tak vysoko v porovnaní s prekvapivo nízkou vežou Babylonu. Jedným uchom dnu a druhým von...
Tiež škoda grindcorovej stopáže menej ako 40 minút. Žeby Sony/Columbia pritlačila na pílu?
Podla mna rovnako dobre jak divne stoleti. Len skoda ze je na nom menej piesni.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.